Historien om FUSO Canter

Historien om Canter

Den første Canter rullede af båndet i 1963 og indvarslede dermed starten på en enestående køretøjshistorie. Indtil i dag er den blevet efterfulgt af over fire millioner køretøjer med det erklærede mål at gøre transporter på denne verdens kontinenter mere effektive og økonomiske for kunden. Alene i Asien produceres der hvert år omkring 140.000 enheder af Canteren, som bliver solgt i hele verden.

 

I Europa er FUSO repræsenteret i over 30 lande med Canter i 3,5 t- til 8,55 t-segmentet. Hovedsædet for salg og after sales er Stuttgart. Canter produceres til de europæiske markeder i Tramagal (Portugal). Heraf stammer over halvdelen af de monterede komponenter og dele i en Canter fra europæisk produktion. Over 800 servicesteder i hele Europa sørger for, at kunderne til hver en tid er mobile.

 

 

1963

Canter T720
Den første Canter rullede af båndet i marts 1963. Navnet Canter hentyder til dens kraft og udholdenhed, som kan sammenlignes med en hests egenskaber.

1968

Canter T90
Anden generation af Canter kom i juli 1968. Alle modeller var udstyret med dynamiske og kraftfulde motorer (55 kW diesel eller 60/70 kW benzin). Derved opnåede Canter de bedste accelerations- og hastighedsværdier i sin klasse.

1973

Canter T200
Den tredje generation Canter kom på markedet i 1973. I T200-serien blev alle vigtige komponenter ændret meget, således fx også kabinens front.

1978

Canter FE1
I de sene 70'ere voksede Canters markedsandel til over 20 procent. Den store succes skyldes introduktionen af modelserierne FE1 og FE2 i oktober 1978.

1985

Canter FE3
Modellerne FE3 og FE4 blev præsenteret i oktober 1985 under mottoet "Today's new Canter, loaded for the future". Denne femte Canter-generation fik et helt nyt designkoncept.

1993

Canter FE5
I november 1993, lige til tiden til Canterens 30 års jubilæum, blev den sjette generation afsløret. De nye FE5-modeller blev solgt under sloganet "GOOD TRUCK" og udmærkede sig ved aerodynamisk optimerede kabiner og højtydende motorer, som den nyudviklede 103 kW indsugningsmotor med direkte indsprøjtning.

2001

Canter FE7
I 2001 fik Canteren et facelift. FE7 blev i den forbindelse ikke kun ændret meget i designet, som fx på kølerafdækningen og forlygterne. Der blev også introduceret nye Euro 3-motorer, som overholdt de ændrede forskrifter i de europæiske emissionsregler. Desuden var der nu som standard ABS i alle modeller 544, 649 og 659.

2005

Canter TD
Den syvende generation Canter holdt sit indtog på det europæiske marked i 2005. Modellen var helt ny i designet og brillerede med betydelige forbedringer med hensyn til pålidelighed, funktionalitet, økonomi, variabilitet og først og fremmest sikkerhed og komfort.

2009

Canter TD Euro 5
I 2009 fik TD en motoropgradering. Alle modeller havde nu en Euro 5-motor (EEV-standard), og varianten på 129 kW havde den af Daimler udviklede BlueTec®-teknologi.

2011

Canter TF
Den næste generation af FUSO Canter blev komplet revideret med hensyn til teknologi og udseende. Desuden blev Canteren som den første lette lastbil i hele verden produceret med en automatiseret dobbeltkoblingsgearkasse: DUONIC.