Vi beklager. Vi fandt ingenting.
Mærket FUSO er en elementær bestanddel af Daimler Truck AG og er med efterhånden ni årtiers erfaring som international producent af lastbiler og busser, kendt langt ud over Japans grænser. Erhvervskøretøjer med de tre karakteristiske diamanter på kølergrillen udgør over en tredjedel af den samlede salgsvolumen hos Daimler Truck AG.
I året 1932 kaldte Mitsubishe Heavy Industries for første gang et af sine tunge erhvervskøretøjer, en bus med modelbetegnelsen B46, for ”FUSO”. Begrebet der er forbundet med ære og tradition kan føres tilbage til det oldkinesiske ord Fusang, der i følge overleveringen betegnet et helligt træ i det evige liv, der vokser på en ø, hvor solen står op i øst. Samtidig er Fusang fundet i tidlige, stadfig på kinesisk forfattede, japanske skrifter som et gammelt japansk navn, der på japansk udtales ”Fuso”. Mærket FUSO blev født.
Forslaget ved en medarbejderkonkurrence indbragte ”Fuso” vinderen en præmie på tre Yen, dengang modsvarende næsten 20 kg ris. Men det bragte ikke kun held til ham: I de kommende årtier var Mitsubishi Fuso altid på forkant med tiden og blev, passende med transportbehovet i økonomiske fremgang og den stigende turisme, kontinuerligt udvidet med nue bus- og lastbilsmodeller med diverse lasteevner. Køretøjerne var meget populære i Japan og de første succesfulde eksportforretninger med Sydamerika og senere næsten hele verden, gør selskabet til en fast institution i automobilbranchen.
I år 2000 lagde dengang Daimler Chrysler AG gennem opkøbet af 34 % af aktierne i japanske bilproducent Mitsubishi Motor Corporation (MMC) grundstenen til et stærkt partnerskab i Asien. Med sin omfattende produktportefølje for lastbiler og busser og sin enorme tilstedeværelse på de asiatiske markeder for erhvervskøretøjer var Mitsubishi FUSO af største betydning for den globale vækststrategi for den tyske automobilkoncern.
Lastbils- og busproduktionen blev skillet ud fra MMC og Daimler-Chrysler var allerede fra 2004 med 65 % hovedaktionær i det nyopståede Mitsubishi FUSO Truck & Bus Company (MFTBC). I dag har Daimler Truck AG næsten 90 % af aktierne og FUSOs hovedsæde i japanske Kawasaki er inden for koncernen ikke kun det internationale kompetencecenter for udvikling af lette erhvervskøretøjer, men også det globale udviklingscenter for nye drevteknologier.
På IAA Transportation i Hannover præsenterde FUSO Next Generation eCanter for første gang i Europa. Der tilbydes 42 varianter, der er bestående af 4 totalvægte, 6 akselafstande, 2 førehustyper og 3 batteripakke-optioner. Med op til 200 km rækkevidde, veksel- og jævnstrømsladeteknik, option med mekanisk navdrev og fabriksopbygninger som lad og tippelad er absolut praktiske og et ægte elektrisk alternativ til næsten alle kundekrav.
FUSO eCanter er den første serieproducerede elektriske lastbil i global drift og har bevist sin driftssikkerhed. Med i alt mere end fire millioner kilometer – altså mere end 100 gange rundt om jorden. FUSO fejrer denne succes og bekender sig endnu engang til alternative drev: Den næste generation af den fuldt elektriske lette lastbil kommer i 2023.
Overbevisende sikkerhedsfunktioner, øget komfort og et attraktivt moderne design ─ fra august i år er den nyeste generation klar til bestilling på det europæiske Mercedes-Benz forhandlernet. For denne serie kan der nu, blandt andet, leveres Sideguard Assist og alle modeller opfylder den højeste europæiske emissionsstandard EURO IV (trin-E).
FUSO modtager den største elektriske lastbils-flådekontrakt i Daimler Trucks historie. eCanter har overbevist DB Schenker i tests. Den internationale logistikvirksomhed har bestilt 36 køretøjer. Et stærkt tegn på en bæredygtig strategi for en emissionsfri levering på den sidste mil og det ledende partnerskab for begge selskaber.
Efter EU-starten i Berlin er den småserie producerede eCanter nu blandt andet også undervejs i Holland, Storbritannien og Portugal. I alt 46 køretøjer befinder sig i regulær daglig indsats hos kunder med diverse transportanvendelser. Erfaringerne og indtryk fra den praktiske indsats flyder direkte til videreudvikling af den elektriske lette lastbil.
FUSO eCanter er den første fuldt elektrisk drevne lastbil overhovedet, der går i serieproduktion. I juli fejres produktionsstarten på fabrikken i portugisiske Tramagal. I december blev de første 14 køretøjer i Europa overdraget ti de fire største internationale logistikselskaber DHL, DB Schenker, Rhenus og Dachser.
FUSO tilbyder sin kompakte lette lastbil fra nu af med lad- og tippeladsopbygning i diverse varianter, direkte fra fabrikken. De står, som FUSO udviklet og testet, som samlet køretøjskoncept for maksimal kvalitet.
Efter den succesfulde test med de første kunder i Portugal kommer E-CELL varianterne også til Tyskland. Byen Stuttgart integrerer tolv af de lokalt emissionsfri 6-tons lastbile ri de kommunale funktioner og yderligere et køretøj vil blive anvendt af pakkeserviceudbyderen Hermes. E-CELL modellen kører som første rent elektriske lette lastbil i mellemtiden på allerede 150.000 flådetest-kilometer. På IAA i Hannover vises samme år en prototype for dagens eCanter.
E-CELL-modellen starter sin første flådetest i Portugal som småserie. Otte kunder samler gennem et år erfaringer med den rent batterielektrisk drevne 6-tons lastbil med kasse- og ladopbygninger. Testen skal fastlægge indikationer for rækkevidde og praktisk egnethed for en elektrisk serielastbil.
Som nyheder i sortimentet for det europæiske marked kan der med omgående virkning leveres en 4×4 version med træk på alle hjul og en EcoHybrid-udførelse på basis af model TF. Med det voksende udvalg af varianter opfylder den kompakte lette lastbil flere og flere kundekrav.
Med TF kommer næste generation på markedet. Teknologi og udseende er helt revideret. Nyt er blandt andet den absolut opbygningsvenlige ramme, som Canter er kendt for i dag. Herudover tilbydes FUSO med omgående virkning med den egenudviklede DUONIC®. Herved er den den første lette lastbil i verden med en automatisk dobbeltkoblingstransmission.
På den internationale messe for erhvervskøretøjer IAA i Hannover præsenterer FUSO et første konceptkøretøj for en rent batterielektrisk drevet Canter. Canter E-CELL sørger for opmærksomhed, for den er teknisk fuldt funktionsdygtig og køreklar.
TD indeholder en motoropgradering i henhold til nyeste EEV-standarder og alle modeller opfylder nu EURO IV normen. 175 hk varianten er nu udstyret med den af Daimler udviklede BlueTec® teknologi.
Med model TD kommer den lette lastbil endelig på det europæiske marked. Det er et helt nyt udkast og bringer betydelige forbedringer i driftssikkerhed, funktionalitet, økonomi, alsidighed og frem for alt i sikkerhed og komfort. Rumtilbuddet i førerhuset er nu så stort som den tidligere Sprinter. Der er en ny hylde over forruden og gearstangen befinder sig for første gang i instrumentbrættet. Den frie adgang er en nyhed i denne klasse.
Efter overtagelsen af andelen ved Daimler-Chrysler bliver FUSO for første gang en central tysk salgsorganisation med sæde i Stuttgart. Under betegnelsen Canter TB kan FE7- og FE8-modellerne de første lette lastbiler fra mærket, der med omgående virkning kan leveres fra udvalgte Mercedes-Benz forhandlere.
Som resultat af modelpleje starter FE7 serien. Omfattende designændringer, eksempelvis på kølergrill og forlygter, giver et frisk udseende. Desuden modtager de en ny motorgeneration, der opfylder den europæiske gældende EURO III. Herudover er ABS seriemontering i de fleste modeller.
Præsentationen af det første EcoHybrid-konceptkøretøj markerer allerede på dette tidlige tidspunkt starten på en usædvanlig og fremadrettet forsknings- og udviklingskompetence på området for alternative drev.
Præcis til det 30. jubilæum følger den næste generation af den lette lastbil. De nye E5 modeller udmærker sig ved aerodynamisk optimerede førerhuse med flydende linjer. Med højtydende motorer som den nyudviklede 140 hk stærke sugemotor med direkte indsprøjtning byder Canter på de kraftigste slagvolumener i sin klasse.
Under mottoet “Today’s new Canter, loaded for the future” præsenterede Mitsubishi FUSO modellerne FE3 og FE4. Denne næste generation får et nyt og moderne designkoncept. For det første dekorerer de tre røde diamanter fronten.
FUSO Canter for det europæiske marked produceres fra nu i Portugal. Den 1. februar kørte den første FE1 af båndet på den centrale europæiske fabrik i Tramagal.
I de sene 70’ere voksede markedsandelen i Japan ti mere end 20 procent. Den store succes kan føres tilbage til indførelsen af FE1 og FE2 serierne i oktober 1978. Nu findes der ud over de smalle køretøjer også en bred variant med to og tre ton nyttelast. Kort tid senere blev udstyrslisten udvidet med en servostyring.
T200 serien indeholdt omfattende ændringer på alle vigtige komponenter. Ved første blik erkendes den redigerede front på førerhuset. Allerede dengang kan den lette lastbil præsentere en vis alsidighed, der fandtes nemlig T200 med diverse akselafstande og presenningshøjder og nu også en variant med tre tons nyttelast.
En komplet ny modelrække, T90 serien, kommer på markedet. Ikke kun designet er forandret, men også under kabinen er der sket noget: Alle modeller er nu udstyret med dynamiske og kraftige motorer (75 hk diesel eller 90- og 95 hk benzin). Herved opnår Canter de bedste accelerationsværdier og hastighedsværdier i sin klasse. Det tog køberne til sig ─ markedsandelen i Japan blev fordoblet det følgende år.
Med T720 præsenterede Mitsubishi Nippon Heavy Industries Ltd sin første lette lastbil. Den kompakte to-tonner med motor under gulvet gælder som urversionen af FUSO Canter. Den findes i flere opbygningsvarianter og med både en 90 hk kraftig benzinmotor og en 68 hk diesel. Sit navn, Canter, begrebet for let galop, fik den for at associere karakteren af køretøjet med manøvredygtigheden og kræfterne ved en hest.