Vi beklager. Vi fandt ingenting.

  • BÆREDYGTIG ØLDÅSE. FUSO eCANTER SOM SPECIAL-TANKBIL FOR HEINEKEN BRYGGERIET.

EN FULDELECTRISK FUSO eCANTER MED EN SPECIAL TANKVOGNKONSTRUKTION LEVERER HEINE ØL I AMSTERDAM EMMISIONS- OG STØJFRIT.

”Heineken følger ambitiøse mål, hvad angår bæredygtighed. For at nå dette mål ser vi på hele værdikæden, og den omfatter naturligvis også transport”, forklarer Hans Böhm, administrerende direktør for det store hollandske bryggeri. Derfor bruger Heineken nu en grøn lastbil til at levere til caféer og pubber i Amsterdams historiske kanalkvarter.

I begge betydninger af ordet, for den usædvanlige 7,5 ton tunge lastbil er ikke kun malet i Heineken-grønt, men er også lokalt emissionsfri og støjsvag på vejen – fordi det er en FUSO eCanter. Ifølge Heineken er den eldrevne lette lastbil med en særlig opbygning den første øltankvogn af sin art i verden. Dens anvendelse er en del af “Brewing a better World”, Heinekens globale bæredygtighedskampagne, som bl.a. omfatter en reduktion af bryggeriets Co2-fodaftryk.

FUSO eCANTER UDSTEDER SAMMENLIGNELIGE DIESELLASTBILER

Carl van der Wielen, Manager Tankbeer hos Heineken, var overbevist af eCanteren: “Vi valgte FUSO eCanter, fordi den har det bedste forhold mellem størrelse, vægt og nul emissioner.” Faktisk klarer bryggeriet sig rigtig godt, fordi den helt elektriske lette lastbil kan transportere 3.000 liter, næsten 50 procent mere øl på én gang end en tilsvarende dieselbil lastet med rustfri ståltønder. eCanter’s lave egenvægt på 3.335 kg kombineret med den høje lasteevne på 4,155 tons og den tøndeformede letvægtstankkonstruktion fra producenten Duotank gør dette muligt.

Fra Heineken-bryggeriet i Den Bosch syd for Amsterdam bringer en stor tankvogn 20.000 liter frisk Heineken, Amstel eller Brand til et knudepunkt i udkanten af storbyen. Her pumpes øllet over i den lille elektriske tankvogn, som forsyner op til fem kunder på én tur. Når chaufføren er fremme ved stederne, “tapper” han/hun blot lasten fra den overdimensionerede øldåse på eCanteren over i lagertankene på stedet.

Den to meter brede og 5,3 meter lange minitankvogn er som skabt til de smalle gader og små gyder i Amsterdams gamle bydel. Med en kort akselafstand på 3.400 mm og sin lille venderadius er det nemt at manøvre eCanter rundt i alle sving. Desuden overholder den med sin totalvægt på 7,5 tons den adgangsbegrænsning, som byen har indført for at beskytte broers og kajers struktur. Dette krav er en af grundene til, at Heineken ikke anvender en stor e-truck til leverancer.

VI HAR VALGT FUSO eCANTER, FORDI DEN GIVER DET BEDSTE FORHOLD MELLEM STØRRELSE, VÆGT OG EMISSIONSFRIHED.
Carl van der Wielen, Manager Tankbeer hos Heineken

FÆRRE EMISSIONER BETYDER MERE LIVSKVALITET

De i alt 82 kWh strøm fra de seks højspændings litium-ion-batterier giver FUSO eCanter en rækkevidde på ca. 100 km. Opladning ved en hurtigopladningsport tager ca. en time. Ifølge Heineken oplades den elektriske tankbil udelukkende med grøn elektricitet. Det betyder, at den helt elektriske øltankvogn allerede nu opfylder de strenge krav i nul-emissionszonen for leveringstrafik, som træder i kraft i Amsterdam fra 2025.

“Jeg er meget tilfreds med, at vi med eCanter-tankVOGNEN har fundet en bæredygtig måde at transportere vores øl på – uden udstødningsgasser og sodpartikler og oven i købet mussestille”, siger Heineken-chef Hans Böhm: “Dette nye køretøjskoncept betyder mere livskvalitet for alle mennesker, der bor, arbejder eller besøger byens centrum her.”