ETABLERET PÅ MARKEDET OG UTROLIG MANGFOLDIGHED.
Ja? Hvad har ændret sig siden da?
ERK: “Canter har etableret sig solidt i sin markedsniche og har udviklet sig rigtig godt som produkt. Både hvad angår følelse, udseende, funktionalitet og ergonomi. Lige fra introduktionen af automatgear, 4×4 eller EcoHybrid til de moderne og effektive motorer. Til den utrolige mangfoldighed gennem tonnager, akselafstande og kabinevarianter. Vores fabriksopbygninger har været tilgængelige i en række år, og vi har generelt et tæt samarbejde med alle gængse opbygningsproducenter. Dette er et vidunderlig byggesæt, som vi i dag stiller til rådighed for sælgerne. Det giver dem mulighed for at gøre kunderne meget individuelt glade, og det er det, som det hele handler om.”
Så Canter er nu virkelig kommet til Europa?
ERK: “Ja, det vil jeg sige. Canter er nu et af de mest pålidelige produkter i Daimlers lastbilsortiment, solidt og i ordets bedste forstand sin pris værd. Kunderne nyder også godt af kvaliteten af det store Mercedes-Benz forhandler- og servicenetværk. De bliver behandlet på samme måde som købere af en Actros eller Atego. Canter har en høj genkøbsrate, hvilket taler for sig selv, ikke sandt?”
FUSO BEHØVER IKKE AT GEMME SIG, TVÆRTIMOD.
Gælder det også for mærket FUSO?
ERK: ”Grundlæggende ja, selv om der for mig som marketingperson måske stadig er plads til forbedringer med hensyn til den konkrete opfattelse.”
Du mener, at det kunne blive mere kendt her i landet?
ERK: ”Japansk beskedenhed i al ære, men FUSO behøver ikke at skjule sig, tværtimod. Mærket tegner sig for over en tredjedel af Daimler Truck AG’s samlede salgsmængde på verdensplan. FUSO er også hjemsted for kompetencecentret for alternative drivteknologier, og i 2017 var eCanter den første fuldt elektriske lastbil nogensinde. Ingen anden OEM havde et lignende køretøj på det tidspunkt.”
Det lyder som en pionerpræstation …
ERK: “Det er det! eCanter var den første e-truck, der blev produceret i små serier, og nu er vi nået til det punkt, hvor vi lancerer den som en stor serie. Jeg mener, at vi giver vores særlige kundegruppe et rigtig godt tilbud på det helt rigtige tidspunkt. De kan stole på deres velkendte mærke og samtidig på vores omfattende og gennemprøvede ekspertise inden for den nye teknologi til de udfordringer, som skiftet til bæredygtige transportløsninger medfører.”
Hvad med de kunder, der endnu ikke kan skifte til elektrisk mobilitet?
ERK: “Vi vil selvfølgelig heller ikke svigte dem, hvad angår den nye Canter. Dieselbilen har stadig sin berettigelse i visse anvendelser, og den er og forbliver grundlaget. Vi har erhvervet vores knowhow gennem videreudvikling af vores dieselkøretøjer. Alt, hvad vi kan, har vi lagt oveni. Viden om, hvad vores kunder har brug for, stammer netop derfra. Vi kaster den ikke bare over bord. Hvorfor skulle vi dog gøre det? Men vi overfører det til en bæredygtig orientering. Ligesom vores kunder bruger deres erfaringer til at ændre og tilpasse deres forretning. Vi er og vil fortsat være en pålidelig partner for alle vores kunder.”