Vi beklager. Vi fandt ingenting.

  • FREMTIDEN ALLEERDE I DAG. FØRSTE FULDT ELEKTRISKE eCANTER FOR LOGISTIKVIRKSOMHEDERNE DHL, DB SCHENKER, RHENUS OG DACHSER.

DE FØRSTE RENT ELEKTRISKE DREVNE FUSO eCANTER FRA SERIEPRODUKTION, SOM KØRER RUNDT PÅ EUROPAS VEJE, ER NU I BRUG FOR LOGISTIKGIGANTERNE DHL,DB SCHENKER, RHENUNS OG DACHSER.

Lokalt emissionsfri og næsten lydløs – sådan ser fremtiden ud for europæisk bylogistikza – og den begynder nu! I hvert fald ifølge de 14 fuldt elektriske FUSO eCanters, der i dag blev overdraget i Berlin til de fire store internationale logistikvirksomheder Deutsche Post DHL, DB Schenker, Rhenus Group og Dachser. Dermed er eCanters med en totalvægt på 7,49 tons officielt de første serieproducerede, rent elektrisk drevne lastbiler til det europæiske marked.

Med eCanters får kunderne et helt praktisk anvendeligt og fuldt udviklet køretøj, som allerede har tilbagelagt mere end 90.000 testkilometer. Til dette formål blev der mellem 2014 og 2017 gennemført omfattende kundeforsøg med før-seriemodeller i Portugal og Tyskland. De oplysninger, erfaringer og resultater, der blev indsamlet i forbindelse med normale daglige logistikoperationer, blev indarbejdet i udviklingen af den nuværende version af FUSO eCanter i små serier. Siden juli i år har den eldrevne version været fuldt integreret i produktionslinjen for den konventionelle Canter på fabrikken i Tramagal i Portugal. Det betyder, at alle Canters og eCanters til det europæiske marked er “Made in Europe”.

ANVENDELSEN AF ALTERNATIVE DREV, SOM I DEN FULDSTÆNDIGE ELEKTRISKE FUSO eCANTER, SPILLER EN VIGTIG ROLLE I AT NÅ VORES KONCERN-MÅL OM AT REDUCERE ALLE LOGISTIKRELATEREDE EMISSIONER TIL NUL I 2050. DHL FREIGHT ER FAST BESLUTTET PÅ AT YDE SIT BIDRAG.
Uwe Brinks, CEO DHL Freight

FUSO eCANTERS erstatter bekvemt betjente transportører

Uwe Brinks, CEO DHL Freight, ser de seks eCanters for sin koncern som en afgørende byggesten: “Brugen af alternative drivsystemer, som f.eks. i den fuldt elektriske FUSO eCanter, spiller en vigtig rolle i forbindelse med opfyldelsen af vores koncernmål om at reducere alle logistikrelaterede emissioner til nul i 2050. DHL Freight er fast besluttet på at yde sit bidrag til dette.”

To af køretøjerne vil derfor gå til DHL Freight og fremover levere tunge forsendelser af stykgods, f.eks. elektriske apparater eller store husholdningsapparater, til erhvervs- og privatkunder på ruter i byerne for filialen i Berlin.

“Ved hjælp af eCanter ønsker vi at reducere emissionerne og de lokale luftforurenende stoffer i vores speditionstrafik og dermed begrænse både vores eget og vores kunders CO2-fodaftryk”, forklarer Uwe Brinks. De fire andre eCanters anvendes også i Berlins centrum. I DHL Parcel Division sikrer de leverancer til virksomheder og større kunder. Der er ingen særbehandling af de nye elbiler, men DHL planlægger derimod at integrere dem fuldt ud i driftsprocessen og erstatter de konventionelt drevne køretøjer med dem på den pågældende tur.

FUSO eCANTER SKAL BEVISE FLEET MULIGHEDEN

Dens status som et modent serieproduktions-køretøj gjorde det nemt for DB Schenker at beslutte sig for FUSO eCanter, som Ewald Kaiser, COO DB Schenker AG, beskriver det: ”Hos DB Schenker har vi i årevis arbejdet kontinuerligt på at blive verdens førende leverandør af grøn logistik til vores kunder. Brugen af den nye eCanter er derfor det logiske næste skridt for os til yderligere at udvide vores eksisterende miljøvenlige løsninger inden for landtransport, så vi kan nå vores mål om at reducere CO2-fodaftrykket i hele vores logistikkæde med 30 procent.” DB Schenker tester derfor sine tre eCantere i detaljer i løbet af de næste to år i bylogistik, herunder i Berlin, for at undersøge flådeegnethed.

Rhenus-koncernen planlægger også at anvende sine tre FUSO eCanters i Berlin. Nicolas Rottmann, administrerende direktør for Rhenus Home Delivery, er allerede spændt på at se, hvordan e-trucks klarer sig: “Inden for Rhenus Home Delivery følger vi en bæredygtig virksomhedsfilosofi. Ud over indførelsen af den papirløse levering har vi længe kigget på miljøvenlige, alternative kørselsmuligheder. eCanter giver os nu mulighed for at teste brugen af batteri-elektriske køretøjer i vores flåde.”

I Home Delivery-enheden skal de helt elektriske lastbiler levere møbler, brune og hvidevarer samt stort sportsudstyr i Berlins centrum. Nicolas Rottmann ser her ideelle betingelser for eCanter: “På grund af den korte afstand fra centrallageret i Hoppegarten til vores slutkunder er brugen af et bæredygtigt, fuldt elektrisk køretøj i Berlins byområde en fremragende mulighed.”

FUSO eCANTER KONSTITUTION FOR NYE LOGISTIKKKONCEPTER

Yderligere to FUSO eCanters går til transportvirksomheder, der arbejder for logistikleverandøren på vegne af Dachser. “Køretøjerne er byggesten i vores projekt “City Distribution” og supplerer vores innovative og bæredygtige koncept for levering til indre byer”, forklarer Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE. ”Vi er optaget af at sammensætte det optimale køretøjsmix for hver by og kombinere flåden med mikro-hubs i bymidten.”

Derfor er den fremtidige opgave for eCanters den almene godskerneforretning på den sidste mil den fremtidige opgave for eCanters. De leverer f.eks. paller med industrivarer enten til små centralt beliggende oplagringssteder eller direkte til kunden. På vejen tilbage samler de varer op og bringer dem tilbage til Dachser-afdelingerne.

FUSO eCANTER KOMMER MED DAIMLER TRUCK SERVICES

Stefan Hohm ser også eCanter som den rigtige kombination af innovation og gennemprøvede serviceydelser: “Vi har valgt FUSO eCanter, fordi køretøjet er den første elektriske lastbil, der produceres i serie, og dermed vil det give hele denne klasse af erhvervskøretøjer et løft. Desuden er Daimler CharterWay en mangeårig flådepartner for os, som vi også kan stole på i forbindelse med fremtidens bylogistik.”

Som med deres andre Mercedes-Benz lastvogne kan de fire logistikvirksomheder også for deres nye FUSO eCanter regne med de sædvanlige serviceydelser og support. Eksempelvis er indsættelsen af eCanter på en 24 måneders langtidsleasing via Mercedes-Benz CharterWay, eksperterne for udlejning af erhvervskøretøjer inden for Daimler AG.

I de kommende måneder vil yderligere mere end 150 FUSO eCanter med forskellige opbygningsvarianter til forskellige formål blive overdraget til kunder i hele Europa.