Vi beklager. Vi fandt ingenting.

  • OFFENTLIGE TJENESTER. TEKNISK DRIFT KONSTANZ SASTSER PÅ DEN FLEKSIBLE FUSO CANTER.

VEDLIGEHOLDELSE OG PLEJE AF BYENS OFFENTLIGE RUM ER OPGAVEN FOR DEN TEKNISKE DRIFTSAFDELING I KONSTANZ BY (TBK). DET KOMMUNALE SELSKABS TEAM OMFATTER OGSÅ FLERE FUSO CANTERE.

Tømning af de mere end 800 offentlige papirkurve i hele byen, pleje af tusindvis af træer i den kommunale beholdning og passende vedligeholdelse af seks kirkegårde med omkring 24.000 grave – det er blot tre af de snesevis af forskellige aktiviteter, som medarbejderne i Konstanz Kommunes tekniske drift, forkortet TBK, udfører dag efter dag. “De sørger for, at de offentlige rum i byen er og forbliver rene, ryddelige og beboelige”, står der i TBK’s virksomhedsbrochure. Til mobil støtte benytter TBK FUSO Canter, som er ideel til kommunal brug.

FUSO CANTER HØRER HJEMME I ALLE KOMMUNALE OMRÅDER

Mesud Gök kører en af disse Canter’er og tilbagelægger næsten 10.000 kilometer om året med den på sine regelmæssige runder gennem den maleriske by ved Bodensøen indenfor den kommunale rengøringstjeneste. Den 7,5 tons tunge lastbil i typisk kommunal orange er model 7C18 med en affaldsopsamlingsopbygning fra Zoeller. Takket være affaldsbilens kompakte dimensioner og manøvredygtighed er det muligt for Mesud Gök ikke alene at køre Canter’en let gennem de ofte smalle gader i Konstanzs gamle bydel, men også langs promenaden ved søen. Canter med sin høje nyttelast er præcis det rette køretøj, for byens rengøringspersonale bortskaffer jo alene fra de offentlige affaldsbeholdere ca. 450 tons affald om året.

En anden FUSO Canter bruges til vedligeholdelse af kirkegårde, hvor den 7,5 tons tunge roll-off tipper indsamler det grønne affald, der samles op. Byen Konstanz har en hovedkirkegård og fem lokale kirkegårde. I alt passer afdelingens medarbejdere ca. 17 hektar af de såkaldte kirkegårdsplejearealer, som er anlagt som en park og altid skal være i en værdig stand for de besøgende. Canteren, som er udstyret med en container med ekstra høje sidevægge for at sikre en høj kapacitet, er det ideelle køretøj til hurtig flytning efter arbejde som græsslåning, hækklipning eller løvfjernelse.

En tredje Canter på 7,5 ton er på vej til TBK’s afdeling for grøn pleje og havearbejde, primært til kontrol og vedligeholdelse af byens træbestand. Med 14.900 eksemplarer er der masser at lave. FUSO Canter kan også score point i denne opgave med sit nyttelaststærke, men samtidig lette og slanke design, fordi mange af træerne står på svært tilgængelige steder i den indre by, som større lastbiler ikke let kan komme til.

Desuden påtager denne Canter med sin praktiske og fleksible fladbåseopbygning sig også transporter for TBK’s tømrerafdeling, som bl.a. tager sig af vedligeholdelsen af de 72 kommunale legepladser. To andre FUSO Canter-lastbiler anvendes til vejvedligeholdelse. Yderligere to FUSO Canter-køretøjer anvendes til vedligeholdelse af gader. Det ene af dem er specielt konfigureret med et ekstra smalt førerhus, der kun er 1,7 meter bredt, og er således det erklærede specialkøretøj til arbejde i de smalleste gyder i den gamle bydel. Alle køretøjer er udstyret med den automatiske Duonic-dobbeltkoblingsgearkasse og er derfor yderst behagelige at køre. Takket være krybefunktionen kan TBK-medarbejderne manøvrere deres Canter ubesværet, og bakke-startassistenten er en anden praktisk hjælp i den daglige brug.

TIL VORES MANGFOLDIGE OG OFTE HELT FORSKELLIGE OPGAVER HAR VI BRUG FOR ET KØRETØJ, DER KAN ANVENDES FLEKSIBELT OG UDFØRER SINE OPGAVER ABSOLUT PÅLIDELIGT.
Andreas Haaga, leder af det centrale indkøb hos TBK

SERVICEKONTRAKT SIKRER OMKOSTNINGSSTYRING OG TILGÆNGELIGHED

“Til vores mangfoldig og ofte helt forskellige opgaver har vi brug for et køretøj, der kan bruges fleksibelt og er absolut pålideligt”, understreger Andreas Haaga, leder af det centrale indkøb hos TBK. Ud over de mange konfigurationsmuligheder, som gør Canter ideel til kommunal brug, er der endnu et argument, som er afgørende for ham: Det er den beregnelige omkostningsstyring gennem en komplet servicekontrakt. Denne er særlig velegnet til kommunerne, fordi den ud over mange reparations- og vedligeholdelsesydelser også omfatter 24-timers pga. nedbrudsservice eller inspektionsarbejdet på FUSO-chassiset, herunder hoved- og sikkerhedsinspektion. Det betyder, at TBK-kanterne altid er klar til brug.